Monday, December 06, 2010

Soft Butter Bun

Sabtu lps wat roti lagi... bdk2 ni request... so try wat mcm Mamafami wat... tp mama punya cantik.... yg kita ni herot bengot...hehe... kena berlatih lagi ni... tp xkisahla... yg penting sume dah hilang... hehe


Rin cnp dar blog Mamafami je... nk tgk step by step pun ada kat blog Mamafami tu
SOFT BUTTER BUN
Sumber : Channel2004 via NoorMasri

Bahan-bahan :

140 ml air
1 butir telur
30g gula kastor
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil pelembut roti (mama tambah)
250g tepung high protein
50g tepung superfine
2-1/2 sudu besar susu tepung (mama gunakan susu tepung Fernleaf)
1-1/2 sudu kecil yis kering
30g majerin, pada suhu bilik
sosej secukupnya
Chocolate filling
Buah ceri untuk hiasan
Bijan untuk hiasan

Utk Sapuan:

1 biji telur + 1 sudu besar susu - campur
sket mentega

Kaedah penyediaan :

Campurkan semua bahan kecuali mentega dan uli sehingga membentuk doh. Masukkan mentega dan uli lagi sehingga licin dan elastik. Perap doh selama 1 jam atau sekali ganda.
Tumbuk doh dan bahagikan kepada 55g setiap satu bahagian.
Biarkan naik 2 kali ganda, sapu atasnya dgn campuran telur dan susu.Bakar pd suhu 170C selama 20 min. Bila masak sapu dgn sket mentega.

3 comments:

azieazah said...

Wahhhh rasanya ni mesti guna mesin roti yang baru beli tu, kan? kan?

azieazah said...

Salam Maal Hijrah 1432 RIN. Semoga tahun baru lebih bermakna dan membahagiakan.



*Entri terkini Kak Azie, ada promo tentang blog awak... Jangan marah yaaa...!

Hezrin Ahmad said...

bm tu dah sethn lbh beli kak.... baru ni dia keje lebih sikit... selalu jd model je..hehe

ye ke... nnt sy tgk...hehe... promote apa la agaknya....