Monday, December 10, 2012

Masak-masak dihujung minggu

nampak sangat pemalasnya diriku ini kan.... tgk tajuk je dah tahu yang weekdays I xmemasak... padahal mak mertuaku ada dirumah....huhu xleh harap betoi...but I am really2 tired lor... nak bukak mata pun xlarat but ku gagahkan juga mata tahan batang mancis kat kelopak mata ni sembang sekejap dengan mak walopun bantal dan tilam empukku memanggil2....huhu... tapi my mak mertua sudah ke Rawang lorr sabtu...my abg ipar sudah amik mak...so menantu dia yang mcm hantu ni masak la sket Sabtu tu...huhu....

Apa yang Rin masak.... sempoi jer... Kari Udang dgn sayur kacang buncis goreng.... mau resepi kah...hehe 

Kari Udang

  • Rin pakai Udang beso... so adalah dlm 8 ekor
  • Santan kotak brand ayamas....kotak kecik jer 
  • 1 paket serbuk kari ikan I guna brand Olah
  • 2 ulas bwg putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 2s/b cili mesin2 tangkai daun kari
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 btg kulit kayu manis
  • garam
Cara-cara
  1. Tumis bahan bawang, bawang putih n halia, daun kari (xde),bunga lawang dan kulit kayu manis sampai naik bau dan kekuningan.then masukkan cili mesin dan rempah kari yg dibancuh dgn sedikit air terlebih dahulu.kacau sehingga pecah minyak/rempah betul2 masak, garing.
  2. Masukkan santan
  3. Boleh laa dimasukkan udang,bila dah tukar warna udang tu leh laa tutup api

Kacang Buncis Telur

  • Kacang buncis secekak
  • 2 biji telur
  • Sedikit udang kering
  • 2 ulas bawang merah di tumbuk
  • 2 ulas bawang putin di tumbuk
  • Secubit garam
  • Lada putih (nak letak cili merah pun boleh)
  • Minyak untuk menumis

Cara-cara

  1. Panaskan minyak goreng bawang putih dan bawang merah hingga kekuningan. Kemudian masukan udang kering hingga masak. Pecahkan telur ke dalam kuali. 
  2.  Selepas itu bolehlah letak kacang dan goreng bersama sama 2-3 minit dan letaklah garam secukup rasa dan lada putih. Goreng sehingga masak. Siap untuk di santap.

My mak sangat suka makan Puding sagu gula melaka ni... last time I buat...dia siap tanya lagi....ada lagi x....mak nak.... adoiii mak xleh makan byk...mak ada diabetes.... so sabtu lps rin buatla sket utk dia... siap tapau bawa ke Rawang lagi...hehe....

Puding Sagu Gula Melaka

  • *1 cawan sagu (Rin beli yang dh siap warna hijau)
  • *3 cawan air
  • 3 potong Gula Melaka masak dgn 2 cawan air buat sirap
  • Susu cair 

Cara-cara

  1. Kacau bahan2 yg bertanda (*) hingga pekat dan berkilat.
  2. Masukkan dalam acuan dan sejukkan.
  3. Tuang sirap gula merah dan susu cair. 
  4. Siap untuk di makan. Rin letak dlm gelas siap2 so xpayah nak potong2....senang dihidang....hehe

esok paginya... ada lg balance kari udang sepiring dgn sekor udang...so ku buat la roti telur....licin... ni xyah resepi kot... roti canai kawan ku goreng then tampal je dgn telur... potong2 n gulung....siapppp

2 comments:

shuweet said...

weih aku suke tengok ko nyer udang besor2...beli pasar borong ke?

Hezrin Ahmad said...

mak aku beli kat sabah