Tuesday, December 11, 2012

Mee Goreng Udang

Ni menu malam kami... xde apa dalam fridge tu...so kucampakkan je segala apa yang ada.... alhamdulillah licinn... Ada yang tanya besonye udang kamu.... hehe... ok ni last...xde udang beso lagi dlm freezer... Udang tu mama beli masa dia ke Sabah aritu... banyak la gak dia bagi...so masak sikit2... Udang mahal ni mmg sedap kan...hehe...alhamdulillah....


Mee Goreng Udang

  • Rin letak 3 jenis mee...mee basah, mee kering n mee poh
  • 3 ekor udang besar perap dgn garam, kunyit n lada sulah
  • sawi sikit
  • 5 sb cili mesin
  • 3 sb minyak masak
  • 1/2 sb sos tiram
  • 4 sb sos cili
  • 1/2 sb kicap pekat
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 biji telur
  • 2 batang sosej
  • garam

Cara-cara

  1. Panaskan minyak. Goreng udang sampai garing dan ketepikan. 
  2. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili mesin dan tumis sampai garing.
  3. Masuk sos cili,sos tiram,kicap pekat, dan garam. masukkan sosej. Kacau biar sekata. Rasa cukup semua bahan perasa. Adjust ikut selera anda. Masukkan telur.
  4. Masukkan mee kuning & gaul sebati. Masukkan pula sawi (daun shj), kalau nmpak air mcm dah kering atau tak cukup basah blh tambah lagi air panas.Kecilkan api & biar selama 4minit. Kemudian gaul2 sekejap,bila semua perasa dah meresap dalam mee, tutupkan api. 
  5. Letak atas pinggan dan hiaskan dengan udang goreng n cili potong.


2 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Mari la dtg sabah slalu...byk udang murah2...hari mkn udang..haha...

Hezrin Ahmad said...

insyaallah nnt datang sana lagi.....hehe