Wednesday, January 02, 2013

Cuti 7 - Pasar Malam

haha... idak tau nak makan apa for bekpes...musketeers nak lempeng...so kita kasi tuko sket n wat crepe tapi kuali beso...udah idak sama beso...belasah je...hehe..nak resepi ke...ni dia... licinnnn

Choc Crepe

  • 45g mentega-dicairkan
  • 3 biji telur
  • 60g gula halus
  • 450ml susu segar
  • 195g tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • * fresh cream...kuguna yg ready made je....

Cara-cara

  1.  Masukkan ke dalam mangkuk telur, gula dan susu. Pukul dengan perlahan-lahan.
  2.  Kemudian masukkan tepung gandum dan tepung jagung ke dalam no.1. Kacau dan masukkan pula mentega yg telah dicairkan. Lepas tu masukkan pula ke dlm blender. Blend sehingga tak nampak tepung yg berketul-ketul. Simpan adunan dalam peti ais selama 1/2 jam.
  3. Keluarkan adunan dr peti ais, biarkan berada di suhu bilik lebih kurang 10 minit.
  4. Sapukan minyak pada kuali( kalau guna kuali jenis tak melekat tak payah sapu minyak). Ambik satu senduk kecik dan tuangkan ke dalam kuali. Buat macam bentuk lempeng. Buat senipis yang boleh. lagi nipis lagi sedap.
  5. Dah sejuk sket letak je jam stoberi sket n picit cream....makan le...apa lagi...


Then ku wat Kek Oren lak...mama teringin nak Kek Oren makan panas2...ekceli xbape naik kek ni sbb BP nye xok...dah kuterebankan BP itu...haha... tp menjadi la kek nye... saje simpan lagi kek ni sbb nak wat puding kek... musketeers gemo...mama bisin nape wat byk.... skali tgk dah abes musketeers bedal...hehe
Cikgu Eja.... ni resepinye ye.... ku amik dr fotopages kak Rinnchan jer...

ORANGE MOIST CAKE 

Bahan-bahan :
240gm majerin (Rin guna butter)
1 cawan gula caster
1 1/2 cawan tepung naik sendiri (Rin pakai Tepung gandum n BP)
1/2 cawan susu segar
5 biji telur
3 sudu besar Orange Sunquick
Parutan kulit sebiji buah orange (Xde)

Cara-cara :
1. Putar majerin dan gula caster hingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar pada kelajuan maksima.
3. Perlahankan putaran mixer. Masukkan tepung di selang-selikan dengan susu hingga habis.
4. Masukkan pati orange Sunquick dan parutan kulit orange.
5. Bakar pada suhu 175 darj cel selama 45 minit atau sehingga masak. 


pas masak...sessi golek2 lagi bersama Haqiqi....

malam lak pegi pasar malam yang dah berkurun lama ku x pegi..... best woooo murah2 makan... BBQ lamb ni...RM4.50je...kalo ayam RM2.50.... me...tentula kamben....mmmbbbeeekkkk

ni hasil tangkapanku malam tu.... Its suppose to be Mee Goreng Double Special...tp aunty tu udah silap...xpe belasah je...RM3.50...beli 4 bungkus... murtabak bulat RM2.50...beli 2... BBQ lamb RM4.50 beli 2....sedap3.... kenyanggggg

No comments: