Friday, July 26, 2013

Main Masak2

 hehe... kelmarin kami buat biskut dahlia...ropenye nama dia samperit gak...ku ingat lain2 haha...papepun... biskut ni udah habis and nak kena wat lain....huhu.... sebab ramai yang cakap resepi Mat Gebu best...so Rin pun ikut sama....sedap3.... 
BAHAN-BAHANNYA :-) 
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan) Rin pakai Tatura
160 g gula aising (mat guna 140 g) Rin pakai 130g je
2 kuning telur 
1 camca teh esen vanilla (mat guna esen rose) Rin pakai vanilla
240 g tepung gandum* 
100 g tepung jagung* 
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan 

CARA MEMBUATNYA :-) 
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...

Semalam seperti biasa kami bernuka di surau... semalam menu nasi.... so Rin buat masak lemak ketam.... yang best tu... kawan we alls ni terlupa masak nasi.... udah kul 7pm baru nak masak....apalagi...licin ler....siap kena masak nasi lain lagi ahaha.... menu ketam xyah la kot...sama je mcm masak lemak lain.... cuma rin suka tambah telur ayam kat kuah tu.... ;)


1 comment:

azieazah said...

Saya peminat Samperit...!!