Friday, September 27, 2013

Apam Coke & Sukhumvit Garden

Hehe godek2 aritu terjumpa dengan resepi ni... so kita try laa... first time wat apam mekar ni...takutnya xjadi... seronok sebab sume apam i mekar dengan cantik... sume senyum hehe... tapi patut kena letak lebih banyak adunan dia baru nmpk membuakk.... buat satu bancuhan licin... konon nak wat utk bekfes keesokkan hari... skali licin... so kenala buat sebancuh lagi... ni pun deme request nak lagi... langsung xde rasa coke ok... sedap la bagi bukan peminat apam macam Rin ni hehe.... 


APAM KUKUS MEKAR COLA
Sumber : Majalah SEDAP
Suntingan : Azlita Masam Manis

2 biji telur
1/4 sudu teh garam
150 gm gula pasir
50 gm gula merah - ita guna gula perang
1/2 sudu makan ovalete
275 gm tepung gandum
15 gm susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
225 ml coco-cola
50 gm coklat cip - ita lebihkan sebab 50 gm ni macam sikit sangat
"DO IT YOURSELF"

Pukul telur, garam, gula pasir, gula merah dan ovalete sehingga kaku selama 10 minit. (dia mmg akan kaku tau! lagi pekat dari yg selalu kita buat kek chiffon yg pukul sampai jadi bertanduk tu)
Masukkan tepung gandum, susu tepung, dan serbuk penaik yg di ayak berselang seli dgn minuman coca - cola. (bukan sambil tuang sambil minum ye!...) sambil dipukul perlahan.
Masukkan coklat cip dan kacau rata guna spatula.
Sudukan adunan ke dalam papercup dan masukkan dalam acuan apam yg berlobang2 (boleh tengok gambar)
Sediakan kukusan. Buka api kuat. Biar air kukusan mendidih. 
Susun dalam kukusan dan kukus selama 10 - 15 minit dgn api besar sehingga masak.

apam ni dapat banyak so boleh buat separuh adunan jika keluarga tak ramai....
Tolong jarakkan setiap apam semasa mengukus kerana takut bila mekar ia akan melekat2 pulak antara satu dgn yg lain

semalam pegi settle all the bills pastu roommate kata dah lama xkesini so... musketeers dgn berbaju tidur je.... jom makannnn kami amik set A... 
patut nasi dia 2-3 pinggan tp kami amik sebesen.... 
Siakap 3 rasa (asing kuah sbb musketeers nk ikan goreng je)
Tomyam campur
Ayam grg kunyit
Kailan ikan masin
Telur goreng udang

sume tu rm59 je... total dgn air RM70... so murah n sedap and cepat sampai.... lagipun tempat dia cantik and musketeers boleh lari sana lari sini....

posing dulu....

konon2 la nek basikal.... nice landscape

wajah kesayangan hamba.... 

No comments: