Thursday, September 12, 2013

Makan...makan dan makan....

sekarang ni nak muhasabah diri untuk masak tiap2 hari...konon arr xtau la kot2 jd muhasarawak lak nanti muahaha.... pening nak pk apa nak masak sbb musketeers ni cerewet la gak bab2 makan ni... yang ni gemo yg tu xgemo yang ni suka yg tu idak suka.... fenin chef hari2 nak mikior apa ke menunya... so smlm mama kata nak masak ayam... kome nak ayam masak apa.... sorg jawab ayam goreng sorang nak ayam pedas n sorang nak kari ayam. haiyooo chef mmg xkuasa nk wat 3 lauk sekali.. so chef decided utk bt lauk 3 in 1.....
Layan je laa.... mama wat banyak so leh lagi kome2 makan utk lunch... byk xbyk dpt la deme seketoi sorg je lunch nnt... cmne nak wat.... hehe... senang bangat... 

Sambal Kari Ayam Goreng

1. memula gaul ayam dgn kunyit n garam then grg... ketepikan
2. tumis bwg merah putih halia n 4 sekawan... buh serbuk kari yg dh cmpr air
3. tumis sampai garing n pecah minyak...my mama ckp bior lama2 baru sedap.... 
4. bila dah garing masukkan lebihan sambal tumis... buh santan n daun kari 
    (mama kata jgn grg skali daun kari nnt pahit)
5. dah mendidih masuk ayam n cili hijau but ku xde cili ijo kumasukkan capsicum ijo... perasakan dgn garam.
6. tutup api buh dlm pinggan dah leh makan... senang kan...

ni lak deme yg xreti2 nk kenyang... dah dkt kul 11pm deme wat roti bako pulok...huhu sib baik deme pandai guna toaster jer... idak reti guna dapur lagi huhu... kalo tak mau berkecahlah dapur mama...

No comments: